fredag 1. juni 2012

Huset


Hei og god kveld til deg kjære leser! Jeg sitter her nydusja etter trening med kaffekoppen ved PC,en. Jeg har lyst til å informere litt om huset utvendig. Spesielt for dere som går med byggeplaner eller som allerede har kommet langt i byggeprosessen. Å bygge hus er jo veldig gøy, det er mange valg å ta. Siden det er så masse å velge i kjente ihvertfall jeg at jeg kunne bli stressa av å ta valg av og til. Ikke alltid var det like gøy, men vi er fornøyd med resultatet idag og har ikke angret på noe enda...

Jeg husker da vi bygde hadde vi bestillt sorte takstein og de sto her ved huset, det var rett før de skulle legge dem på. Vi kjente at vi ikke var helt i mål med de sorte og undersøkte om det enda var mulig å bytte til røde takstein. Det var det. I grevens tid kom de med de  røde taksteinene, tok retur på de sorte og vi betalte bare for frakt og et lite mellomlegg. Puh! Det er jeg så glad for den dag idag.



Huset vårt, et vanlig Sørlandshus, men som er tegnet av oss både utvendig og innvendig. Takstein kommer fra Skarpnes og heter antikk, er enkelkrommet. Huset er malt med Futura dekkbeis i fargen eggehvit som er den samme fargen som vinduene (Nordan) blir levert med. Den samme fargekoden gjelder ytterdøren (Egge fra Trenor).
Sprossene er avtagbare og er i pulverlakkert aluminium (Nordan). Disse skal aldri vedlikeholdes, bare vaskes. Det er jeg så fornøyd med!!! 
Søylene kommer fra Kloppen lamelltre og de er i str 24 cm i diameter. Vi har lagt ASAK Herregårdsstein i fargen gråmix ( den er lysere når det ikke regner som det akkurat har gjort når jeg tok bildet). Herregård byggestein rundt rosebedet.



















 På fremsiden av huset har vi bare støpt. Det har hele tiden vært meningen og flislegge denne. Vi blir    stadig frarådet dette fra folk med erfaring på området. Før eller siden vil flisene sprekke og/eller løsne pågrunn    av fuktigheten som trekker inn. Derfor er vi ikke helt i mål her enda.





                     De holder koken...








Jeg har lagt til et par ekstra bilder til dette innlegget. Når sola skinner er jo allting litt bedre...







3 kommentarer:

  1. Lekkert hus :-) og tøffe lykter :-) hvem er nå denne perlen ? Er ikke helt sikker på hvem som kalles perlen ?

    God søndag

    SvarSlett
    Svar
    1. Kragerø er perlen, perlen blant kystbyene :)

      Slett
  2. Nydelig hus dere har! Det hjelper med god smak! :)

    SvarSlett